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A contribution for the development of Information and Communication Technologies for Education (ICT) for the Decommissioning and Dismantling of nuclear facilities

Une contribution pour le développement des TICE pour les disciplines de l'Assainissement et Démantèlement des installations nucléaires

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Abstract

The Decommissioning and Dismantling (D&D) industry has the particularity of combining a set of "historical" data and industrial knowledge with the engineering of the innovations necessary for carrying out operations in a hazradous environment. For this emerging industry, the dependence between the knowledge established in the operational phase (ASN, 2015) of the facility and the skills to operate D & D is an interesting material for the development of pedagogical and didactic practices. Two topics illustrate the work on content development and pedagogical methodologies for the D & D industry. The first is an experience in higher education (Paquelin, 2009) focused on the development of "cyber-courses". The second, more innovative, is an experience of integration in the enterprise of educational content where video support is at the center of the learning model, experience lead in the context of a development project of a media inspection robot for hazardous environment. The experimental training ecosystem is composed of the learner, the historical training organization: the CNAM, the company that owns the nuclear site and the operator company. The ecosystem is extensive, complex and rich. It presents the technical and organic characteristics for the development of teaching methods and tools and didactic reflections. This research shows that Information and Communication Technologies for Education (ICT) offer means for the collection and dissemination of science and technology content particularly useful for supporting emerging industries and their associated ecosystem. ICT and related methods reinforce the role of the "enterprise" as a content author. The company contributes to the development of learning tools first for itself for the intrinsic homogenization of knowledge and know-how then for the extended ecosystem, school, university, enterprise, training organizations, without which she cannot develop
L’industrie de l’Assainissement et Démantèlement a la particularité de combiner un ensemble de données et de connaissances industrielles « historiques » avec l’ingénierie des innovations nécessaires pour la réalisation des opérations en milieu sévère. Pour cette industrie émergeante, la dépendance entre la connaissance établie dans la phase de fonctionnement de l’installation et les compétences pour opérer l’A&D sont un matériau intéressant pour le développement de pratiques pédagogiques et didactiques. L’écosystème de formation expérimental est composé de l’apprenant, de l’organisme de formation historique le CNAM, de l’entreprise propriétaire du site nucléaire et de l’entreprise opérateur. L’écosystème est étendu, complexe et riche. Il présente les caractéristiques techniques et organiques pour le développement de méthodes et d’outils pédagogiques et de réflexions didactiques. Deux sujets illustrent les travaux sur l’élaboration de contenus et de méthode pédagogiques pour l’industrie de l’A&D. Le premier est une expérience dans l'enseignement supérieur (Paquelin, 2009) concentré sur l’élaboration de « cyber-cours ». Le second, plus novateur, est une expérience d’intégration en entreprise des contenus pédagogiques où le cyber-cours est au centre du modèle d’apprentissage, expérience conduire dans le cadre d’un projet de développement d’un robot d’inspection de milieux sévères. Cette recherche montre que les Technologies de l'information et de la communication pour l'enseignement (TICE) offrent des moyens pour la collecte et la diffusion des contenus en sciences et techniques particulièrement utiles pour soutenir les industries émergentes. Les TICE et méthodes associées renforcent le rôle de « l’entreprise » en tant qu’auteur de contenus. L’entreprise contribue à l’élaboration des instruments d’apprentissage d’abord pour elle-même pour l’homogénéisation intrinsèque des connaissances et des savoir-faire puis ensuite pour l’écosystème étendu, école, université, entreprise, organismes de formation, sans lequel elle ne peut pas se développer.
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Dates and versions

cea-01340921 , version 1 (02-07-2016)
cea-01340921 , version 2 (01-08-2017)
cea-01340921 , version 3 (29-10-2017)

Identifiers

  • HAL Id : cea-01340921 , version 3

Cite

Philippe Girones, Mireille Bachelot, Jean-Christophe Hamon, Martine Diez. Une contribution pour le développement des TICE pour les disciplines de l'Assainissement et Démantèlement des installations nucléaires. 2016. ⟨cea-01340921v3⟩
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